Vizuál

KÉP-regény: Fotós cella

2019.06.21. 15:25
Ajánlom
A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, milyen volt fotózni Salman Rushdie-t, akire még érvényben volt a fatva.

Bizonyos Salman Rushdie, egy többszörösen díjnyertes, tehetséges, indiai származású brit író 1988-ban írt egy könyvet, ami Magyarországon csak 2004-ben jelent meg. Ez a könyv meglehetős felfordulást okozott világszerte, és bár nem vagyok a téma szakértője, de mire én a könyvet elolvastam, Rushdie már csak a legnagyobb titokban tartózkodhatott a Föld nevű bolygón. Az iszlám szerint Rushdie a Sátáni Versek című regényével megsértette Mohamed prófétát, és 1989-ben Khomeini ajatollah Irán akkori vallási vezetője fatvával kiközösítést hirdetett Rushdie ellen istenkáromlás miatt, mivel a regényéből azt szűrte le, hogy az író úr nem hisz többé az iszlám vallásban. Mint említettem, nem vagyok szakértő, sőt, ajatollah sem, ezért nem tudom megállapítani, hogy a dolog mennyire volt jogos vagy sem, és valahogy nem is igazán szeretnék állást foglalni a kérdésben, de azért a fél világ ezt megtette, és

a kilencvenes években hajtóvadászatot folytattak az író, a kiadója, könyveinek fordítói és a könyveket árusító boltok ellen.

Ha másra nem is, arra mindenesetre biztosan jó volt az egész, hogy aki még sosem hallotta a Salman Rushdie nevet és soha nem olvasott tőle semmit, az biztosan megvette a könyvet, hogy ugyan mégis mitől rágott így be Khomeini és az iszlám világ? Ha nagyon piacközpontú akarok lenni, akkor azt kell mondanom, hogy ez tulajdonképpen a gerillamarketing totális kimaxolása felsőfokon.

A történet azóta már lecsengőben van, hiszen Rushdie már 72 éves és még mindig remek egészségnek örvend, sőt, szerepelt a Bridget Jones naplója című filmben is és ma is rendszeresen vállal előadásokat. Illetve annyit pontosítanék, hogy manapság már vállal ilyeneket, ugyanis nem volt ez mindig így, sőt!

Magyarországon 1998-ban jelent meg Rushdie ’95-ben írt regénye: A mór utolsó sóhaja, és ennek kapcsán az író úr Budapestre utazott és adott néhány interjút, a legnagyobb titokban.

Igen, az egész város tudta, hogy Budapesten van, és mivel én is csinálhattam róla néhány fényképet, elég jó rálátásom volt arra, hogy miként ad interjút valaki, aki vallási hajtóvadászat alatt áll.

SalmanRushdieFidelio-142226.jpg

Salman Rushdie (Fotó/Forrás: morpho)

Érdekes volt.

Értem én, hogy a biztonság mindenek felett, meg hogy macerás az egész, de fényképeztem én már hivatalban lévő amerikai elnököt is, és ehhez képest az a biztonsági procedúra olyan volt, mint az esti körletellenőrzés egy cserkésztáborban. Itt viszont nem mondhatni, hogy elnagyolták az ellenőrzést, inkább talán túltolták egy icipicit.

Randi a Gellért szálló halljában. Egy kedves hölgy felhívja a figyelmet, hogy tényleg csak azt vigyük be az interjúra, amire feltétlenül szükségünk van. Na, nem mintha egyébként rendszeresen vittem volna magammal egy interjúra újrafutózott gázturbinát vagy, teszem azt, hiperhajtómű generátort, de mindenesetre úgy döntöttem, hogy a kalasnyikovot (ami mindig van nálam) inkább a hallban hagyom. Utána bevezettek az egyik folyosóra, ami kb úgy volt atombunkerré alakítva, mintha alienek szaladgálnának a szellőzőrendszerben.

Légmentesen lezárt cellaszerű szobába vezettek be, ahol egy angolul beszélő öltönyös forma elkérte a papírjaimat, majd elszedett tőlem mindent.

A telefonomat, a kulcsaimat, a pénzemet (azt vajon miért?) és persze a fényképezőgépemet – táskástul, objektívestül, ahogy volt.

Gondoltam, megemlítem, hogy én a fotós vagyok, és hát, a fotográfus gép nélkül félkarú óriás, de az öltönyös elköszönt és rámutatott a másik ajtóra. Azon egy másik ugyanolyan cellába jutottam, ahol egy fémkereső zsilip volt, mellette meg egy másik mogorva arc egy fémdetektorral. A bakancsom fémbetétje persze bejelzett, úgyhogy nekivetkőztem. Cipő, nadrág, dzseki, mind le. Közben azon gondolkoztam, hogy az azért vicces lesz, amikor ott fogok állni a király új ruhájában fényképezőgép nélkül Rushdie előtt és közben beszélgetünk az irodalomról… De szerencsére nem ez történt, mert miután darabokra szedtek, hagyták, hogy felöltözzek és kitessékeltek a kóterből egy harmadik cellába, ahol egy harmadik öltönyös elmondta, hogy húsz percünk van, továbbá visszaadta a fényképezőgépemet és jó munkát kívánt.

A fotóstáskát teljesen átpakolták, olyan dolgok akadtak a kezembe, amiről nem is tudtam, hogy benne volt. Na, végre megvagyunk, gondoltam naivan és beléptem egy hotelszobába. (Közben a sok bunker közt el is felejtettem, hogy ez tulajdonképpen egy szálloda.) A szobában összetalálkoztam GNL újságíró kollégával, aki egy másik folyosón jutott ugyanoda, bár őt nem szedték annyira szét, mint engem. Aztán volt ott még egy öltönyös-hallókészülékes forma, aki elkérte a fotóstáskámat és alaposan átnézte. Ezt érti valaki?? A biztonsági cellák után esetleg maradt nálam még egy kis TNT, vagy mi? Na,

ezt követően megjelent személyesen Salman Rushdie és interjúztunk vele húsz percet.

Közben a hallókészülékes végig a szobában volt – csak megnyugtatólag. Utána igazi élmény volt kimenni a szabad levegőre, bár előtte a biztonság kedvéért a hotel bárjában még megittunk egy vodkát. Valahogy jól esett az ott akkor…

Korábbi történetek itt.
További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.
Klasszikus

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.
Klasszikus

A legtehetségesebb ifjú muzsikusokat keresi a Budapesti Fesztiválzenekar

A zenekar tehetségkutató és -ösztönző programot indított annak érdekében, hogy a jövőben is a legnagyszerűbb muzsikusok foglalhassanak helyet köreikben.
Klasszikus

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A kutya megette a telet?

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azon tűnődik, mi lett a téllel.
Vizuál hír

Kevin Spacey nélkül készül a tatárjárásról szóló film?

Lehet, hogy mégsem Kevin Spacey játssza majd az 1,26 milliárd forinttal megtámogatott, tatárjárásról szóló, új magyar film főgonoszát. Az amerikai sztár ellen ezúttal az Egyesült Királyságban emeltek vádat szexuális zaklatásért.
Vizuál gyász

Elhunyt Ray Liotta

Álmában érte utol a halál 67 évesen – olvasható a beszámolókban. A világhírű színész épp egy forgatáson tartózkodott, a Dominikai Köztársaságban.
Vizuál hír

Magyar filmterv nyert díjat Cannes-ban

Szabó Simon és Daoud Dániel filmterve, a Marad az űr nyerte el a legjobb kelet-közép-európai forgatókönyvnek járó Krzysztof Kieslowski-díjat, amelyet a 75. cannes-i fesztiválon adtak át.
Vizuál gyász

Elhunyt Gyarmathy Lívia Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező

A magyar mozgókép mesterét türelemmel és méltósággal viselt, hosszú betegség után 90 éves korában érte a halál – tájékoztatta a család az MTI-t.