Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

2019.05.25. 15:30
Ajánlom
Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.

Almodóvar az őszinteségben hisz, és még kegyes hazugságokra sem képes. Ezúttal kifejezetten életrajzi ihletésű filmet készített, szinte terápiás jelleggel. Igazi szerzői filmesként a témáihoz, alkotótársaihoz és motívumaihoz ragaszkodik, nem pedig a filmtörténeti műfajokhoz: most is a vágy, a szenvedély törvényei és a múlt feldolgozása érdekli. Közelebbről a függőség, a test, a fájdalom és az öregedés kérdéseit vizsgálja. Történetmesélése kevésbé burjánzó és fordulatos, mint korábbi filmjeiben, de aprólékosan kidolgozott, őszinte és pontos – és kell-e ennél több, ha a legmélyebben elfojtott kétségeinkről próbálunk beszélni.

Fajdalomesdicsoseg_3-082922.jpg

jelenet a Fájdalom és dicsőség c. filmből (Fotó/Forrás: Cinetel Film)

A Fájdalom és dicsőség a 72. Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramjában mutatkozott be a múlt héten, az újságírók és kritikusok az egyik legjobb filmnek tartják. Ki tudja, ezúttal talán a zsűri is így gondolja majd, és először életében Pedro Almodóvaré lesz az Arany Pálma. Megérdemelné.

Az új spanyol film legnagyobb rendezője élete legszemélyesebb filmjét készítette el.

Almodóvar már pályája kezdetén a járatlan utakat választotta, filmjeiben már akkor rámutatott a hihetetlen gyorsan változó spanyol társadalom tabutémáira, legyen az szexus vagy vallás, hogy aztán melodramatikusabb fordulatot vegyen. A 69 éves rendező rég túl van már a tabukon, de továbbra is szabálytalan, ha tetszik radikális döntéseket hoz, például most, a Fájdalom és dicsőségben. Még akkor is így van ez, ha fiktív jelenetek és motívumok is alakítják az életrajzi ihletésű történetet: főhőse egy filmrendező, Salvador Mallo, akinek alakját felvállaltan önmagáról mintázta meg, olyannyira, hogy saját madridi házában forgatott.

Fájdalom és dicsőség

A történet szerint a filmrendező, Salvador Mello élete egyik legnehezebb időszakát éli. Depresszióban és alkotói válságban szenved, bizonytalannak és öregnek érzi magát, gerincproblémái miatt erős fájdalmai vannak. Nem tudja, képes lesz-e még újra filmet forgatni – vagyis élni. Gyerekkora és ifjúkora felidézéséből próbálja megérteni a jelen  válságát, félrecsúszott kapcsolatait. Magányosan él madridi házában, ahová bejárónőjén és személyi titkárán kívül alig léphet be valaki. Ha mégis, az dramaturgiai fordulattal bír.

Soha nem jelentem még meg ennyire egyik filmemben sem, de mindegyik filmemben magamról beszélek”

- mondta a Cannes-i filmfesztivál sajtótájékoztatóján, és jó tudni, hogy a filmbeli rendezővel ellentétben Almodóvar nem heroin-, hanem alvásfüggő.

A Fájdalom és dicsőségben mintha összegzésre készülne, újra legrégebbi alkotótársaival dolgozik, Antonio Banderas-szal, Julieta Serranóval, Jose Luis Alcaine operatőrrel és egyik legkedvesebb múzsájával, Penelope Cruzzal.

Fajdalom-161520.jpg

Antonio Banderas és Leonardo Sbaraglia a Fájdalom és dicsőség c. filmben (Fotó/Forrás: Cinetel Film)

Alteregója megformálását egyik legkedvesebb színészére és régi barátjára, Antonio Banderasra bízza, akinél jobbat nem is választhatott volna.

Kulcsfontosságú számára az édesanyja alakjának felidézése is, amihez kettős szereposztás mellett döntött: Penelope Cruz a fiatal, Julieta Serrano az idős édesanyját alakítja. És természetesen kisgyerekként is megismerjük Almodóvart, az érzékeny, a másságát épp csak megsejtő angyali tekintetű kisfiút a ’60-as évek mélyszegény Valenciájából. Tényleg, mint egy terápiában.

Fajdalomesdicsoseg2-145553.jpg

Asier Flores a Fájdalom és dicsőség c. filmben (Fotó/Forrás: Cinetel Film)

Banderas összemosódik Almodóvarral, és mindent elhiszünk neki.

A szenvedélyes színész most visszafogott, mikrorezdülésekkel és minimalista gesztusokkal dolgozó, zárkózott figurát alakít. Kétségek gyötrik és bizonytalan, sokszor dönt rosszul, de legalább őszinte. Egyik pillanatban megtört idős ember arcával néz a kamerába („Megvénültem”, mondja), szemében fájdalom és (visszatartott) könnyek, a másik pillanatban ráncai kisimulnak, és az is megesik, hogy felcsillan a tekintete.

Fajdalomesdicsoseg_4-082922.jpg

Nora Navas és Antonio Banderas a Fájdalom és dicsőség c. filmben (Fotó/Forrás: Cinetel Film)

Almodóvar ebben a filmjében is egyetlen kamerával dolgozik régi operatőre Jose Luis Alcaine oldalán, aki kitartott, ráérős szuperközelikben kalandozik el az arcokon, vagy festményszerű nagytotálokban fogalmazza meg a törékeny múltat és a bizonytalan jelent. Belénk ég a nyitójelenet kéksége, Banderas az uszoda medencéjében, nyugodt tekintettel a víz alatt, és mély kétségbeesésben a felszínre törve.

Élet és film szétválaszthatatlanul összegabalyodik Almodóvar alkotásában, a különleges inkább az, hogy nem csinál titkot belőle és nem bonyolítja túl.

Ezúttal is visszatérő alapszíneivel, a pirossal, a kékkel, a zölddel és az elmaradhatatlan fehérrel fest: az önarcképe előtt állunk.

Fájdalom és dicsőség

Forgatókönyvíró és rendező: Pedro Almodóvar

Főszereplők: Antonio Banderas, Penélope Cruz, Raúl Arévalo, Cecilia Roth, Asier Etxeandia

Bemutató: 2019. május 23.

Magyarországon forgalmazza: a Cinetel Kft.

Fejléckép: Antonio Banderas a Fájdalom és dicsőség c. filmben (Fotó: CinetelFilm)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Kénytelen elárverezni több műtárgyát a Brooklyn Múzeum a pandémia okozta válság miatt

Gyűjteményének több darabját kénytelen elárverezni a New York-i Brooklyn Múzeum, hogy a járvány okozta válságos pénzügyi helyzetből talpra tudjon állni, és biztosítani tudja a múzeum fennmaradását.
Vizuál

Nemzetközi pályázaton keresnek új igazgatót Pompeji élére

Nemzetközi pályázaton keresnek új igazgatót a Pompeji Régészeti Park élére, miután Masssimo Osannát, a romvárost 2015 óta nagy sikerrel irányító kulturális menedzsert az olasz állami múzeumok főigazgatójává nevezték ki.
Vizuál galéria

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Vizuál ajánló

„Egyáltalán, doktor úr, nem tudok rendesen aludni" – pop-up kiállítás reflektál Csáth Gézára

Ötödik alkalommal adja át a Csáth Géza-díjat a Fiatal Írók Szövetsége szeptember 25-én Budapesten. A díjátadót követően az író életére és műveire reflektáló pop-up kiállítás nyílik a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Vizuál fotó

KÉP-regény: „Sajnos zárva vagyunk”

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt idézi fel, milyen volt, amikor még lehetett koncertre járni meghitt klubokba és jazzkocsmákba.