Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

2020.08.12. 09:05
Ajánlom
Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.

Luciano Pavarotti a csúcson volt 1992-ben. És ez enyhe kifejezés. Két évvel korábban ő énekelte az olaszországi labdarúgó vébé hivatalos dalául szolgáló Puccini-áriát, a Nessun dormát, és ennek sikere nyomán összeállt a Három Tenor, a stadionkoncertek pedig mindenkinél népszerűbbé tették őt és kollégáit, Plácido Domingót és José Carrerast. 1991-ben az énekest százötvenezren hallgatták a londoni Hyde Parkban, és ez még csak a kezdet volt – 1993-ban félmillió nézőt számláltak a New York-i Central Parkban és 300 ezret az Eiffel toronynál Párizsban.

Ez nem hatotta meg a milánói Scala közönségét.

Amikor Pavarotti Don Carlos híresen nehéz tenorszerepében lépett színpadra, minden rendben ment egészen a második felvonás negyedik jelenetéig. Az énekes hangja megcsuklott a magas H-n („Sarò tuo salvator, popol fiammingo, io sol!”), a közönség – különösen a felső erkélyen ülő operarajongók (akiknek Olaszországban nevük is van, ők a „loggionisti” kifütyülték és búztak, amikor Pavarotti meghajolt.

Pavarotti úgy fogadta a kritikát, mint egy profi. Egy későbbi interjúban el is mondta, miért. Amikor a riporter megkérdezte tőle, kik ezek a különösen kritikus balkonisták (loggionisti), így felelt:

Azt hiszem, azok, akik azért élnek, hogy minden nap operába járjanak, imádják az operát, és úgy vélik, hogy ők a legfelsőbb bírák abban, mi történik a színpadon, és joguk van tapsolni és búzni. És ha tudni akarja a véleményemet, nekik van igazuk.

Az esetről szóló híradás és interjú itt látható:

Pavarotti ugyanebben az interjúban elmondta, hogy az éneklés számára nem munka, hanem élvezet. „Igazat beszélek. Különben nem csinálnám már ilyen korban.”

Az énekest nem először fütyülték ki a Scalában: a New York Times tudósítása szerint 1983-ban sem fogadta melegen a kakasülő közönsége, akkor a Lammermoori Lucia után fütyültek néhányan. Igaz, akkor kifütyülték a karmestert és a jelmeztervezőt is, a kritikusok pedig nem osztoztak a fanyalgók véleményén. A milánói Corriere della Sera szakírója szerint Pavarottit akkor úgy várták, mint az istent, és csalódtak, amikor kiderült, a világhírű tenor is elfáradhat egy előadásban. „A rajongók nem bocsátották meg ezt neki.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Jazz/World

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.