Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Interjú Kálmán Péterrel
2020.02.16. 07:30
Ajánlom
Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.

Don Pasqualét énekli idén Salzburgban, a Pünkösdi Játékokon. Idén lesz ötven, ez a figura viszont egy öregember!

Nem először éneklem a szerepet, a pesti Operában már volt hozzá szerencsém. Egy ideje már apukák, vicces vagy gonosz öregemberek vannak a repertoáromon, és én élvezem mindet. Éneklek buffo szerepeket és Wagnert is, pedig sokan úgy vélik ez a kettő nem fér meg egymást mellett. Hát nálam igen.

A buffo szerepkört gyakran akkor veszik fel az énekesek, ha már lefelé száll a karrierjük, én viszont jó tíz éve benne vagyok, és pont az ellenkezőjét csinálom.

És ha egy buffónak igazán van hangja, meglepődik a közönség?

Nem erről van szó. Számomra fontos a színészi játék, ami ha ügyesen egybeolvad a hanggal, akkor nem is tesz köztük különbséget a néző. Csak azt érzi, hogy valami jó történt a színpadon.

A Don Pasqualéban Norinaként Cecilia Bartoli lesz partnere, akihez régi ismertség fűzi. Ő a fesztivál művészeti vezetője is, de vajon főnök-e a színpadon is?

Nem, ő csak egyenrangú partnerekkel tud dolgozni a színpadon. Nagyon sokat énekeltem már vele, és mindig öröm. Nem azért, mert ő a Cecilia Bartoli, hanem mert kollégaként és barátként is fantasztikus ember. Mindig reagál arra, ami történik, figyel a többiekre, csoda vele játszani. A produkció két rendezője Moshe Leiser és Patrice Caurier, velük már többször dolgoztam. Szeretem, ha egy rendező határozottan instruál, mert ha ez nincs, akkor lehet, hogy ripacskodni fog az ember.

_PJ_69961-182639.jpg

Kálmán Péter A Rajna kincsében a Wagner-napokon (Fotó/Forrás: Posztós János / Müpa)

Tenorként könnyebb ismertséget szerezni, de mi a helyzet a baritonokkal és a basszusokkal?

Igazából én nem is vagyok basszus, baritonként kezdtem, aztán a korom előrehaladtával mélyült a hangom.

Igaz, sok basszusszerepet énekeltem, Senecát is, ami igazán mély. Valóban nehezebb ebben a hangfajban érvényesülni, de nem is versengünk annyian.

A legutóbbi Budapesti Wagner-napokon nagy sikert aratott mint Alberich. Úgy tűnik, szereti ezeket az ördögi vagy gonosz szerepeket.

Nem is tudom, mit kezdenék egy hősszerelmes szerepében. Kellenek nekem ez a szélsőségek, legyen a figura nagyon humoros vagy nagyon gonosz.

A múlt év végén Seattle-ben Don Magnificót énekeltem a Hamupipőkében. Gonosz, részeges papát, egy igazi borvirágot pasit. Mindig megpróbálom a lovak közé dobni a gyeplőt. Azzal tudok kicsivel többet adni, ha mind a karakterformálás és az éneklés kevésbé kontrollált. Az éneklés is, mert a furcsa hanghatások, hörgések belülről jönnek, mégsem megszokottak az operában.

74471163_138132344258510_426212449713127424_o-180527.jpg

Jonathan Michie és Kálmán Péter a Seattle-i Opera Hamupipőke-produkciójában (Fotó/Forrás: Sunny Martini)

És a közönség is szereti.

A közönség szereti a szélsőségeket. A mai operaéneklés túl szabványos lett, az énekhangok és a figurák is nagyon hasonlítanak egymásra. Vannak ezek a jóvágású szép legények meg a vékonylábú lányok, részint a rendezői színház miatt is ki kell nézni jól. De beszűkülhetnek a hangok és a karakterek. A közönség éhes arra, hogy lásson valamit, ami nem passzol. Az ügynökök és a színházak viszont nehezebben tudnak kezdeni azzal, hogy valami nem illik bele a skatulyába. Nehezen tudják elképzelni, hogy valaki lehet jól Alberich és jó Magnifico egyszerre, de amikor látnak a színpadon, akkor már lehet tetszeni nekik is.

Elég korán nyakába vette a világot. Ennyire szeret utazni?

New Yorkban jártam zeneakadémiára ’89-ben, rögtön a gimnázum után. Aztán el is jöttem, nem voltam elégedett. Az utazó életmód viszont nem könnyű. Hotelből be, ki, bőröndből ki, be. Kevés szó esik arról, milyen a szállodai szobában üldögélni egyedül, de hát előtte ott volt a tizenöt másodperces taps, és valahol ezért élünk, azt hiszem.

A Mester és Margaritát februárban, az Eiffel Csarnokban mutatja be az Operaház. Woland szerepét énekli, egy újabb ördögi figurát.

Ilyet még nem énekeltem, de nagyon tetszik a darab. Woland karaktere kicsit hasonlít Nick Shadow-ra, akit A kéjenc útjában (Sztravinszkij) énekeltem. Megpróbálok nem kifejezetten operai hangot elővenni. Mondjuk van egy rockos ordítás benne, amire sajnálom a torkom, ott majd kitalálok valamit.

hamupipoke-170008.jpg

Kálmán Péter a Seattle-i Operaház Hamupipőke-produkciójában (Fotó/Forrás: Sunny Martini)

Ez egy műfaji öszvér, musical-opera, tehát hangosítás is lesz. Akkor a hangmérnökökkel kell jóban lenni?

Nekem nagyobb probléma a mikroport rögzítése. Sokat izzadok, a mikrofon öt perc alatt leolvad rólam.

Ugyanaz az izgalom az Eiffel Műhelyházban és a salzburgi fesztiválon?

Nem arra figyelek, hogy milyen ázsiója van a helynek, ahol éneklek, a produkciónak kell jónak lennie. Ha az ember csak erre figyel, akkor összejön. Mondjuk az Olasz nőt énekelni Cecilia Bartolival stresszes lehetett volna, de ott is csak az opera számított.

Egy szerepet nem találok egyelőre a repertoárján, de úgy sejtem, talán majd összejön. Ez a Falstaff.

Tanulom most is, mindig bennem van, hogy ez majd sorra kerül. Érdekes volt, mert Seattle-ben, a Hamupipőkében volt olyan pocakom és olyan parókám, mint ennek a Verdi-hősnek. Idén ötven éves leszek, biztos hamarosan összejön a Falstaff is.

 

A Mester és Margaritát március 17-én mutatják be az Operaház Eiffel Műhelyházában. Bővebben az Opera honlapján tájékozódhat.

Kapcsolódó

"Én három évig írtam, Bulgakov egy évtizeden át"

Gyöngyösi Levente élete fő művének tartja a Bartók Plusz Operafesztiválon bemutatásra kerülő A Mester és Margarita című operáját, amely könnyűzenei elemekkel dolgozza fel Bulgakov klasszikusát. Az adaptáció nehézségéről, a mágikus realizmusról beszélgettünk a zeneszerzővel, aki azt is elmondta, miért került szerinte válságba a műfaj az új évezred elejére.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.
Zenés színház hír

Plácido Domingónak pozitív lett a koronavírus tesztje

A világhírű spanyol operaénekes saját Facebook-oldalán tette közzé a hírt.