Zenés színház

Egy amerikai, aki a németeknek drukkol

2010.07.01. 12:40
Ajánlom
Az 55 éves bariton, aki New Yorkban és Zürichben él, ezúttal nem azért énekelt Budapesten, mert Mahler nyomában jár – mert egyébként igyekszik végiglátogatni a zeneszerző életében fontos helyeket –, hanem mert kedves barátok invitálták. VIDEÓVAL

Thomas Hampson ahogyan Budapesten, úgy Bécsben is egy gálán lépett fel. Ott azonban nem a nyarat köszöntötte, hanem Ioan Holendert, a Staatsopertől búcsúzó intendánst. Az amerikai baritont az osztrák főváros közönsége 1986-ban láthatta először a Così fan tutte Guglielmójaként, az intendánsi székbe 1992-ben került Holender vezetése alatt viszont új Verdi-szerepek találták meg, köztük a Simon Boccanegra címszerepe (a darabból az operaházi gálán két duettet és egy áriát adott elő), énekelt Friedrich Cerha 2002-ben bemutatott, bécsi megrendelésre készült, Der Riese vom Steifeld című operájában, sőt Anyeginként, Rossini Tell Vilmosaként és Donizetti ritkán játszott operájának, a Linda di Chamonix-nak Antoniójaként is itt lépett először színpadra. "Az intendáns, aki felkér egy szerepre, a legjobb barátod lesz" - mondja Hampson viccesen, ám hangjában ott a tisztelet, a csodálat és a hála Holender iránt, köszönettel a lehetőségért, az új irányokért, azokért a szerepekért, amiket mások esetleg nem osztottak volna rá.

Hampson Twitter-oldalán az egyik legutóbbi bejegyzés: bőröndben. Bécs előtt Zürichben énekelt, és nemrég fejezte be Liszt szülőháza mellett újabb Mahler-lemezét, amelyen a Des Knaben Wunderhorn ciklus nagyzenekari verziója hallható. Ehhez a felvételhez Mahler levelei adták az ötletet. Hampsont ugyanis mindig izgatta az, ahogyan a komponista a hangszerelésről írt, ahogyan a kamarazenei atmoszférát szerette volna megteremteni a nagyzenekarral. Az, ahogyan - talán Mahler intenciói szerint - a szöveg és a hangszerek közti párbeszéd háromdimenzióssá válik. Az énekes szerint a zeneszerző a világot hallotta: az embereket, a színeket, az egyes viselkedésmódokat, még azt is, ha a mezőn gyerekek játszottak, mind lefordította azonnal a zene nyelvére. És ez rímel Kurtág György magáról vallott gondolataira, amit nemrégiben egy vele készült interjúban olvasott.

Mahler, Mahler, majd' mindig csak Mahler. Az ő neve megkerülhetetlen, ha Thomas Hampsonról vagy Thomas Hampsonnal beszélünk, hiszen a bariton 19 éves kora óta rajongja őt. Autóval ment a helyi college-ba, ahol éneket tanított. Az út normál esetben félórás volt, ezen a napon azonban harminc mérföld/óra sebességgel haladt az autópályán... A kocsi magnójából a könyvtárból kikölcsönzött kazettáról az I. szimfónia szólt. Fel akart készülni a nyári mesterkurzusra, amire jelentkezett. A zene olyan hatással volt rá, hogy megállt egy parkolóban. Persze, elkésett az óráról, de örök szerelem lobbant lángra. Ez az érzelem és kötelék pedig annyira erős, hogy az operaházi próbán megcsókolta a színpadot.

Még mielőtt azt hinnénk, kizárólag a spiritualitásnak él ez a roppant elegáns, tisztes őszes halántékú 55 éves úriember, gyorsan tegyük hozzá, hogy amikor elfelejtette a Lukács Gyöngyivel énekelt duett szövegét a próbán, előkapta iPadjét, két interjú között pedig megkérdezi, hogy mi, magyarok, hol állunk a vébén. Nem jutottunk ki, játékvezetővel és asszisztensekkel képviseltetjük magunkat - válaszolom, rájuk legalább nincs panasz -, Hampson pedig azzal folytatja, hogy a Holender-búcsúgála szüneteiben ő bizony a tévét nézte, mert az amerikaiak játszottak. Kiestek, de nagyon büszke volt rájuk, mert messzire jutottak. Náluk nincs tradíciója a futballnak, most kezdik építeni a hagyományt, és bár ő maga inkább golfozik és atlétikától műkorcsolyáig csak a legnagyobb sporteseményeket követi, fiai 'play Fussball'. Ne lepődjünk meg hát, hogy honfitársainak hazautazása után új kedvence a német csapat. Reméli, hosszan menetelnek, mert tapasztaltak, energikusak, éhesek a sikerre, és Németország új generációját szimbolizálják.

Nos, ha úgy tűnik, kedves olvasó, hogy az interjú készítője eddig a pontig kizárólag az elragadtatás hangján tudott szólni-írni a magát technofreaknek tartó operaénekesről, aki az új technológiában a kultúraközvetítés lehetőségeit, az esélyegyenlőségre törekvést látja; aki szeretne még Don Giovanni lenni Polgár László Leporellójának oldalán, mert ennyi idősen már egész másképp gondolkodik a férfiember a nőkről meg az életről; akinek fontos a múlt öröksége, legyenek azok amerikai dalok, Mahler, vagy épp a San Franciscóban, 2011 szeptemberében bemutatandó, 9/11-re emlékező opera - nem véletlen. Hitem, a spanyol válogatott szurkolójaként, azonban megrendül benne. Úgyhogy fogjuk az eltévelyedést inkább a repertoárjára. És hallgassuk őt tovább. Mondjuk az egyik Mahler-CD-jén.

A teljes Verdi-ária próbán rögzített videóját itt találhatják meg, Thomas Hampson és Polgár László kettősét ide kattintva nézhetik meg.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Klasszikus

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.
Klasszikus

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.
Klasszikus

A legtehetségesebb ifjú muzsikusokat keresi a Budapesti Fesztiválzenekar

A zenekar tehetségkutató és -ösztönző programot indított annak érdekében, hogy a jövőben is a legnagyszerűbb muzsikusok foglalhassanak helyet köreikben.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Nemzetközi díjat nyert a Soharóza Rotterdamban

Az ügy című catwalk koncert a rotterdami O. Festival zenész színházi seregszemléjén 147 olyan produkció közül került be a legjobb hat közé, melyeket 2018 óta mutattak be.
Zenés színház ajánló

„Édesapám biztosan megtisztelve érezné magát” – beszélgetés Fodor Eszterrel

Az erdőben élő kis törpének, Csipikének és barátainak történetei, melyeket Fodor Sándor erdélyi író vetett papírra, gyermekek és felnőttek generációit nevettették már meg, miközben számtalan tanulsággal is szolgálnak. A népszerű mesék a Coopera gondozásában ezúttal egy családi opera formájában feldolgozva születnek újjá. A készülő előadás kapcsán a szerző lányával, Fodor Eszterrel beszélgettünk, többek között arról, minek köszönhető, hogy ezek a mesék képesek egyszerre több generációt is megszólítani.
Zenés színház ajánló

Musical és klezmerzene is várja a Margitszigeti Színház közönségét

Nagyszabású sajtótájékoztató keretében ismertette nyári évadát a Margitszigeti Színház, amely a szórakoztató színházi előadások mellett könnyűzenei programokkal is várja az érdeklődőket.
Zenés színház interjú

„Csipike történetén keresztül nekünk is megadatik az önmagunkra találás lehetősége” – beszélgetés Molnár Levente operaénekessel

Csipikének, a fontoskodó, de jószándékú törpének kalandos történetei számos gyermek és felnőtt szívét meghódították már. Fodor Sándor meséje a Coopera gondozásában hamarosan egy családi opera formájában elevenedik majd meg. A készülő mű ötletgazdájával és művészeti vezetőjével, Molnár Levente Liszt Ferenc-díjas operaénekessel beszélgettünk egyebek mellett arról, milyen fejlődésen megy keresztül a történet során, és mi mindenre tanít meg bennünket is ez az erdélyi gyerekek és felnőttek körében egyaránt ismert és kedvelt kis mesehős.
Zenés színház hír

Elisabeth Sobotka lesz a Berlini Állami Opera új főigazgatója

A Bregenzi Fesztivál vezetője 2024 szeptemberében kezdheti meg munkáját az intézmény élén. A jelenlegi főigazgató, Matthias Schulz 2025-től a Zürichi Operát vezeti majd.