Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

2019.02.14. 16:25
Ajánlom
Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.

„Maria by Callas” – ez a film eredeti angol címe (a magyar kicsit sutábbra sikerült: „A Maria Callas-sztori”), és én azt gondoltam, hogy arról fog szólni a bevallottan rajongó rendező, Tom Volf alkotása, hogy mennyire ég és föld volt a kettő. Callas a művész, a díva, a korszakos jelentőségű énekesnő, illetve Maria, a nő, a lány, a magánember.

Szólhatna erről is. Maria talán nem választotta volna a színpadot, ha anyja nem nyomja már kislánykorától ebbe az irányba. „A gyerekek csodálatos gyerekkort érdemelnek” – mondja az énekesnő a film egy pontján. Nem akar drámázni, hozzáteszi, hogy neki is az volt, csak hát rövid.

photo-maria-by-callas-1778-161721.jpg

Maria Callas (Fotó/Forrás: MK2Films)

„A Maria Callas-sztori” február 14-én mutatkozik be a magyar közönség előtt a hazai mozikban, én pár napja láttam, és egészen hatása alá vont. Na, nem is a film, hanem Maria Callas személye, amelyet a dokumentumfilm levelek, naplórészletek, videofelvételek alapján mutat be. Csakis a saját szavaival. Így aztán nem tudjuk meg, vajon mit gondolt Callasról az édesanyja, sem a nagyhatalmú operaigazgató, Rudolf Bing, amikor – úgymond – kipenderítette a Metropolitanből. Sem az első férje, aki egy idő után inkább volt öntelt menedzsere, mint társa. Sem élete szerelme, a zorbászi karakter, a napbarnított, tenger edzette, barnabőrű, sármos Arisztotelész Onasszisz.

Az a jó ebben a filmben, hogy Callas végre elmondhatja a sztoriját. Nem szól bele senki.

callas_3-161722.jpg

Maria Callas interjú közben David Frosttal (Fotó/Forrás: MK2Films)

A rendező, Tom Volfe nem erőlködik, nem akar szenzációt, se könnyfacsaró történetet csiholni ebből az amúgy tragikus sorsból. (Hogy miként pattant ki a fejéből a dokumentumfilm ötlete, azt ebben a cikkben meséltem el.) A számos archív felvétel, házi video, tévéinterjú és híradórészlet megteszi a magáét. És természetesen az áriák, mert azok annak rendje és módja szerint végigfutnak. Hiányoltam volna, ha nem hallom egyben a Casta divát vagy az Habanerát, szerencsére nem maradtam egyik nélkül sem.

Saját szavaival elevenedik meg Maria Callas élete egy új dokumentumfilmben

Kapcsolódó

Saját szavaival elevenedik meg Maria Callas élete egy új dokumentumfilmben

November 2-án vetítik először az Egyesült Államokban azt a dokumentumfilmet, amely a 20. század rajongott dívájának történetét a saját szavaival meséli el.

A végzet az végzet, nincs előle menekvés

– jelenti ki Callas abban a David Frosttal készült interjúban, amely a film keretét és vázát alkotja. (Hasztalan; nem sikerült fellelnem ezt a YouTube-on, kénytelenek lesznek, kedves Olvasók, elmenni moziba.) És lehet, hogy így volt Callas életében, a végzet irányított sok mindent. Azt biztosan, hogy dívának született; akkor is az volt, amikor csak recepteket vagdosott a magazinokból a görögországi tengerparti villájában, vagy az úszómedencéje mellett halogatta a nagy visszatérést. Amikor tréfálkozva verekedte át magát az újságírókon, vagy amikor a legbensőbb titkait is megosztotta egy interjúban.

photo-maria-by-callas-1781-161721.jpg

Maria Callas és Pasolini (Fotó/Forrás: MK2Films)

A dívát, aki legenda lett, kicsit közelebbről látjuk. A film megmutatja, hogy micsoda törés lehet egy énekesnőnek egy hörghurut, és hogy szenved egy lemondás miatt még Callas is. Aki kifakad az újságírók előtt, és percekig szidja a világ legnagyobb operaházát. Aki aztán bevallja, hogy mindig szeretett volna feleség, anya lenni, „normális” életet élni, de ez nem adatott meg neki, mert a karrier egész embert kíván. Nem hiányozhat a történetből a tragikus szerelem, amely valahogy mégis beteljesül, de csak pillanatokra. Mintha az operai hősnő megkapná a neki járó sorsot. A végzet hatalma. Aztán a szívünk is összeszorul, amikor Arisztotelész Onasszis a nő háta mögött feleségül veszi Jackie Kennedyt.

Jó ideig azon gondolkodom, hogy milyen nő volt Callas. Vajon erős volt, vagy gyenge? Néha úgy tűnik, hogy a Met igazgatójától kezdve élete szerelméig játszik vele mindenki. Elhagyják, megcsalják. Aztán leül, elmeséli, nem dühös, nem haragszik, nem hajol meg, de fáj neki. „Ez nem egy gyermek levele. Ez egy sebzett, fáradt nő levele” – írja szerelmének. Kitárul.

Ilyenkor Maria, a nő megjelenik, a díva arcképe egy pillanatra eltűnik. Aztán Maria, aki Callas is, Rolls Royce-ba ül, és elhajt.

És elénekli az egészet, mert azt mondja, egyedül ezt a nyelvet érti igazán: „Si tu ne m'aime pas, je t'aime, / Si je t'aime, prend garde à toi!” Ha nem szeretsz, én szeretlek, s ha szeretlek, jobb, ha vigyázol magadra!

Ezt jelentette Callasnál erősnek lenni.

Az operairodalom legszebb szerelmi duettjei

Kapcsolódó

Az operairodalom legszebb szerelmi duettjei

Az opera szerelmes műfaj: még ha rengeteg románc tragédiával is végződik, az elmondható, hogy nincs operatörténet szerelem nélkül – legalábbis ami a klasszikus darabokat illeti. Valentin-nap alkalmából összeszedtünk néhány gyönyörű részletet a Bohéméletből, a Lammermoori Luciából, az Otellóból és más művekből.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Jazz/World

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.