Zenés színház

Öngyilkos tinisztori-musical az elmúlt Broadway-évad legnagyobb szenzációja

2018.09.20. 09:55
Ajánlom
Igazi fiatal zsenipáros áll a Dear Evan Hansen című musical mögött, akik két éven belül nyerték el az Oscart, a Tonyt és a Grammyt is. A musicalban komplex, ellentmondásos karakterekkel mutatnak be kemény és fontos témákat.

Az egyik leginkább figyelemre méltó show a színházi musicalek történetében!

- írta róla a Washington Post. A Dear Evan Hansen a tavalyi Broadway-évad egyik legsikeresebb darabja volt, a három éve berobbanó Hamiltonnal, vagy az idén, hatalmas hírverés közepette debütáló Harry Potter and the Cursed Childdal ellentétben viszont, ha borsos áron is, de be lehet jutni rá. Sőt, még egy-két üres szék is akadt az augusztus végi, esti előadáson. A darabot 2017-ben 9 Tony-díjra jelölték, ebből hatot meg is nyert, közte a Legjobb musical díját, idén pedig a Grammy-n is díjazták. Nemsokára megjelenik young adult könyvadaptációja, és megkezdi szereplését Kanadában is. Nem szokásos zenés darabról van szó a műfajtól szokatlanul nehezen emészthető, sőt, néhol kifejezetten sötét előadás –, de olyan komplex élményt nyújt, amiből tényleg nem sok akad a színházakban. 

20819569_1916840478554882_3706293679693589741_o-173901.jpg

Részlet a Dear Evan Hansen című musicalből (Fotó/Forrás: A Dear Evan Hansen Facebook-oldala)

Főhőse, Evan Hansen gátlásos, zárkózott gimnazista, aki még akkor is szorong, ha a pizzafutárral kell pár szót váltania. Persze ő is arra vágyik, mint minden tinédzser, hogy legcsinosabb osztálytársa, Zoe Murphy végre észrevegye, hogy befogadják az iskolában, hogy az őt egyedül nevelő édesanyja megértse őt. Pszichológusától egyszerű feladatot kap önbizalma növelésére: minden nap levelet kell írnia magának.

Kedves Evan Hansen, a mai egy jó nap lesz, mert...

A bonyodalom akkor kezdődik, mikor a vele vitát és verekedést provokáló osztálytársa, Connor Murphy (szerelmének bátyja) elveszi tőle egyik ilyen levelét amelyben a tanáccsal ellentétben pont nem azt részletezte, minek kellene örülnie, hanem hogy mitől szenved. Connor öngyilkos lesz, zsebében pedig megtalálják az Evan Hansen-nek címzett levelet, Evan pedig hazugságok bonyolult hálójába keveredik. Megpróbál vigaszt nyújtani Connor szüleinek, akik a levél miatt azt hiszik, ő volt Connor legjobb barátja; közben pedig Zoe-hoz is közelebb kerül. Újabb leveleket ír egyik, hozzám hasonlóan magányos osztálytársa segítségével, amelyek azt hivatottak bizonyítani, hogy ő és Connor barátok voltak. Mivel mindketten a többiektől elszigetelve éltek, Evan pontosan tudja, mit érezhetett Connor. Leveleiben egy olyan barátságot hazudik, amelyre mindig is vágyott, de soha nem adatott meg neki. Nemcsak Connor emlékét próbálja megmenteni, de saját magát is hazugságaival. A gondosan felépített hamis emlékekből viszont úgy néz ki, nemcsak Evan profitál, hanem mindenki a környezetében.

A  darab tele van elveszett karakterekkel, amelyek mindegyike bonyolult és zaklatott sorsot rejt magában. 

Az összetett sztori miatt egy-egy szereplőnek viszont sokszor csak egyetlen dal erejéig van lehetősége megmutatni a karakterének összetettségét ez minden esetben sikerül is, hála a remek hangszerelésnek és a dalszövegeknek.

13418371_1718980325007566_9024970154943569218_o-174242.jpg

Részlet a Dear Evan Hansen című musicalből (Fotó/Forrás: A Dear Evan Hansen Facebook-oldala)

Az egész musicalt átlengi a legjobb dramedyk keserédessége: egyszerűen nem lehet eldönteni, mit is érezzen az ember. A dalokért és szövegért felelő Benj Pasek és Justin Paul a bemutató óta igazi sztár-szerzőkké váltak, a Tony-díjukkal egy évben Oscart is nyertek az utóbbi idők legjobb musicaléért, a Kalifornia álomért, idén pedig már A legnagyobb showmanért söprik be az elismeréseket. Az Evan Hansenhez írt dalaik egyszerre szívszorítóak, iróniával és életigenléssel teltek. Maga a sztorit egyébként Pasek középiskolai élményei ihlették. Egy magányos osztálytársa öngyilkos lett, a tragédia után pedig hirtelen mindenki úgy emlékezett vissza az áldozatra, mintha a legjobb barátok lettek volna ez a téma a közösségi médiával megspékelve az Evan Hansenben is hangsúlyos szerepet kap.

A Dear Evan Hansen nemcsak élvezetes és összetett élmény, de fontos darab is: olyan forró témákkal foglalkozik nyíltan és összetetten, mint a közösségi média, a depresszió és az öngyilkosság. Mivel sem a sztori, sem karakterei nem fekete-fehérek, kiváló táptalajt nyújt az ezekkel kapcsolatos vitáknak. Evan Hansennel például képtelenség nem együtt érezni, de hazugságai miatt, ahogy a Slate esszéje is rámutat, közel sem egyértelműen pozitív hős. Az előadás talán legnagyobb gyengesége, hogy dramaturgiája kissé egyenetlen: az első felvonásban gondosan felépített karakterek és konfliktus váratlanul és hirtelen éri el a tetőpontot, majd szinte rögtön a finálé következik. 

A darabot első ízben 2015-ben mutatták be Washingtonban, ezt követte 2016-ban az Off-Broadway bemutató, majd ugyanebben az évben a Broadway-debütálás a Music Box nevű színházban. A főszerepet alakító, tavaly ezért a Tony-t is elnyerő Ben Platt, ahogy az a Broadway-n lenni szokott, már nem játssza a darabot (egyedül a Connor anyját alakító Jennifer Laura Thompson maradt meg az eredeti cast-ból), de az őt helyettesítő Taylor Trensch is félelmetesen nagyot alakít. (Ezzel azok is egyetértenek, akik az eredeti felállásban is látták a musicalt.) A Dear Evan Hansen semmilyen értelemben nem a megszokott, tipikus zenés Broadway-siker  sokkal több annál.

Bárcsak az ilyenek is eljutnának hozzánk.

EGOT, a szórakoztatóvilág legelitebb klubja

Kapcsolódó

EGOT, a szórakoztatóvilág legelitebb klubja

A Jézus Krisztus Szupersztár legújabb feldolgozásának díjazásával tovább nőtt az EGOT-győztesek névsora - a legnagyobb díjakat elnyerő művészek tartoznak ebbe a kiváltságos klubba.

Ültem a Jóbarátok kanapéján, fogtam Oscar-szobrot és még a Teszlek Süveg is beosztott

Ültem a Jóbarátok kanapéján, fogtam Oscar-szobrot és még a Teszlek Süveg is beosztott

Az egyik legpatinásabb amerikai filmstúdió programja egyszerre ad betekintést a filmkészítés kulisszatitkaiba, és reklámozza szenvtelenül a saját termékeit. Nemcsak azt tudhatjuk meg az ilyen programokon, miért néz ki minden amerikai utca ugyanúgy a filmeken, de akár a klasszikus filmekből származó kincsekre is bukkanhatunk.

Bajban a Broadway?

Bajban a Broadway?

Az erős karácsonyi időszak ellenére 2015-ben 8 millió dollárral (2,3 milliárd forinttal) kevesebb lett a Broadway bevétele, mint egy évvel korábban, és a nézőszám is csökkent.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

A színészek kérése ellenére sem teszteli hetente dolgozóit a Vígszínház

„Nem lehet, hogy ne lássunk a pénzen túl” – írta közösségi oldalán a Vígszínház művésze, Wunderlich József, aggodalmát fejezve ki az iránt, hogy a karantén után tesztelés nélkül kell színpadra állnia. Az ügyre Rudolf Péter is reagált.
Színház

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.
Színház

„Nem téged támadlak, a rendszert támadom” – Wunderlich József szerint Rudolf Péter kifordult önmagából

A színész alig néhány órával azután, hogy Facebook-bejegyzésben állt ki az állítása szerint nem megfelelő járványügyi intézkedések miatt, reagált Rudolf Péter HVG-nyilatkozatára, újabb visszaélésről rántva le a leplet.
Klasszikus

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Zenés színház

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház színházkoncert

Oláh Ibolya központi szív-panaszirodája nyitva áll mindenki előtt

Oláh Ibolya Női posta című előadása dallevelek formájában félig színházi, félig koncertélményt ígér. Az énekesnő legutóbbi, Voltam Ibojka albumának dalait, és az arra épülő színházkoncert zenéjét Presser Gábor írta, az előadás rendezője Bíró Kriszta, a zenészek Födő Sándor és Furák Péter.
Zenés színház hír

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.
Zenés színház kritika

Hazárdjáték emberi lelkekkel

November 13-án mutatták be Philip Glass Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden) című kamaraoperáját az Eiffel Műhelyházban. A tavalyról elhalasztott előadásban énekeseknek és táncosoknak egyaránt fontos szerep jutott.
Zenés színház ajánló

Kolonits Klára négy szerepet énekel Székely Kriszta rendezésében

December 4-én mutatja be az Opera Offenbach Hoffmann meséi című operáját az Erkel Színházban, melynek mind a négy női főszerepét Kolonits Klára énekli.
Zenés színház interjú

„Az idealizálás és a szerelem nem zárja ki egymást” – interjú Sári Évivel

Sári Évi az Anconai szerelmesek Viktóriája után szeptemberben új szerepben mutatkozott be a Veres 1 Színház közönsége előtt: a Nők az idegösszeomlás szélén Pepájaként próbál túllépni egy szakításon, ám erőfeszítései egyre több bonyodalmat okoznak. A színésznővel az Almodóvar-adaptációról, valamint Pepa férfiakhoz és a többi nőhöz fűződő viszonyáról beszélgettünk.